2010. március 18., csütörtök

Párbeszéd a történelemtankönyvről

PÁRBESZÉD
A TÖRTÉNELEMTANKÖNYVRŐL

Nemzetközi konferencia
az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet - Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum,
és a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomkutató Központ
szervezésében
2010. március 26-27. Budapest

2010. március 26.
Magyar Tudományos Akadémia Társadalomkutató Központ, Jakobinus-terem (1014 Budapest, Országház utca 30.)

KÖSZÖNTŐ
10.00 - 10.20
Pók Attila főtitkár, Magyar Történelmi Társulat
Varga Katalin igazgató, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet - OPKM

A FRANCIA -NÉMET KÖZÖS TÖRTÉNELEMTANKÖNYV BEMUTATÁSA 
Elnök: Ring Éva, történész, Budapest

10.20 - 11.50
Dominique Borne (történész, Párizs): Hozzájárulhat-e az európai történelemoktatás a népek közeledéséhez? 
Daniel Henri (tanár, Párizs): A francia-német történelemtankönyv: egy megbékélés politikai tétjei és szimbolikus jelentősége
Susanne Grindel (történész, Braunschweig): A francia-német történelemkönyv mint modell  
Kérdések
11.50 - 12.00 Szünet

A MAGYAR-SZLOVÁK KÖZÖS MÚLT A TÖRTÉNELEMKÖNYVEKBEN

Elnök: Halász Iván történész, Budapest

12.00 - 13.30 
Viliam Kratochvíl (történész, Pozsony): Etnikai sztereotípiák és konstrukciók a történelemtankönyvekben 
Szarka László (történész, Budapest): A közös magyar-szlovák történelemkönyv lehetősége
Vajda Barnabás (történész, Révkomárom): A közös magyar-szlovák történelemkönyv didaktikai kérdései
Kérdések
13.30 - 14.30 Ebédszünet

PÁRBESZÉD A TÖRTENELEMTANKÖNYVRŐL
Elnök : Borsodi Csaba elnök, Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozat
Moderátor : Jakab György történelemtanár, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

14.30 –  16.00
Milyen szerepet játszik a történelemoktatás és a történelemkönyv az identitás formálásában?

Vitaindító:  Gyáni Gábor (főmunkatárs, MTA Történettudományi Intézet), Kojanitz László (főszerkesztő, Nemzeti Tankönyvkiadó), Lőrinc László (történelemtanár, tankönyvszerző, AKG Gimnázium), Repánszky Ildikó (történelemtanár, tankönyvszerző, Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium), Dupcsik Csaba (történész, tankönyvszerző, MTA Szociológiai Intézet)

16.00 – 16.20  Szünet

16.20 - 18.00
Milyen a jó történelemtankönyv?

Vitaindító: Bihari Péter (történelemtanár, tankönyvszerző, Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium), Gyarmati György (történész, igazgató, Történeti Hivatal), Nagy Mariann (történész, Pécsi Tudományegyetem), Takács Edit (főszerkesztő, Nemzeti Tankönyvkiadó)

2010. március 27.
Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) (1089 Budapest, Könyves Kálmán krt. 40.)11089 Budapest0 1089 Budapest Könyves Kálmán krt. 40. In English 1089 Budapest Könyves Kálmán krt. 40. In Englishmán krt. 40. In English 1089


TANKÖNYVTÁR
Elnök : Dárdai Ágnes  tankönyvkutató, Pécsi Tudományegyetem

10.00 - 12.00
Robert Maier (történész, Braunschweig): A Georg Eckert Nemzetközi Tankönyvkutató Intézet céljai és tevékenysége
Benoit Falaize (történész, Párizs): A francia Nemzeti Pedagógiai Kutatóintézet a kutatás és a szakmai gyakorlat között: út az oktatáspolitika támogatásához 
Varga Katalin (igazgató, OPKM) A Magyar Nemzeti Tankönyvtár céljai és tevékenysége
Együttműködési megállapodás a Georg Eckert Nemzetközi Tankönyvkutató Intézet és az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum között
12.00 - 12.20 Szünet

TANKÖNYVKUTATÁS – TANKÖNYVTÖRTÉNET
Elnök: Miklósi László elnök, Történelemtanárok Egylete

12.20 - 14.00
Katona András (történész, Budapest): A magyar történelemtanítás történetéből
Kaposi József (történész, Budapest): A történelmi gondolkodás fejlesztésének lehetőségei
Nagy Péter Tibor (történész, Budapest): Tankönyvviták a 20. század végén

ZÁRSZÓ

A KONFERENCIA TÁMOGATÓI
Atelier. Magyar-Francia Társadalomtudományi Központ
Francia Intézet, Budapest
Goethe Intézet- Budapest
Magyar Történelmi Társulat
Nemzeti Tankönyvkiadó
Szlovák Kulturális Intézet
Történelemtanárok Egylete
ZfA (Zentralstelle für das Auslandsschulwesen) Budapest


Nincsenek megjegyzések: